ALS JE GEEN VASTE PLEK HEBT OM TE WONEN  

PHOTOVOICE-PROJECT 2025

WAAROM DIT PROJECT?

Meiden zonder vaste plek om te wonen zijn weinig zichtbaar, ook in Nijmegen. Hun specifieke behoeften, juist als jonge vrouw, lijken onbekend. Om zicht te krijgen op wat zij zelf nodig vinden om de situatie te verbeteren en om de stem van deze meiden te laten horen, startten twee Nijmeegse sociaal ondernemers in 2025 een photovoice-project met een afsluitende hackaton. Wij werkten hierin vanzelfsprekend nauw samen met de meiden, maar ook met Nijmeegse organisaties die dagelijks te maken hebben met deze meiden en jonge vrouwen.

Wij focussen in dit project op jonge vrouwen, maar vanzelfsprekend heeft iedereen zonder vaste plek om te wonen enorme uitdagingen, ook zij verdienen compassie en een goed niveau van zorg.

Als afronding van het photovoice-project maakten we een magazine met meer achtergrondinformatie over het project, de en natuurlijk de foto's en de inzichten van de meiden. 

 

Carinda Jansen, eigenaar van buro KAN, is projectleider van het photovoice-project.

Sara Donkers, directeur van Stichting Hear-Me verzorgde de fotografische begeleiding.


EEN PHOTOVOICE-PROJECT IN JOUW ORGANISATIE OF WIJK?


WAT BIEDEN WIJ DE DEELNEMERS?


  • Vier gezellige en leerzame fotografie-workshops van een professionele fotograaf
  • De kans om door foto's te zeggen wat zij nodig vinden voor zichzelf en voor mensen in dezelfde situatie.
  • Vier maaltijden op een veilige plek in Nijmegen
  • Een wegwerpcamera en een schetsboek
  • Een vergoeding voor de bijdrage.
  • Een mooi foto-product aan het einde van het project.
  • De kans om het eigen verhaal toe te lichten voor mensen die iets kunnen gaan veranderen.
  • Hulp als dat nodig is.

INGREDIËNTEN VOOR EEN GESLAAGD PHOTOVOICE-PROJECT


  • Kort traject, duidelijke structuur
  • Doel helder, fotografie is leidend.
  • Regie zoveel mogelijk bij de meiden
  • Alles aangrijpen om stem te geven
  • Eten, drinken, vergoeding
  • Intensief en persoonlijk contact
  • Een veilige plek: fysiek, mentaal en online
  • Tastbare opbrengst
  • Op het juiste moment de juiste organisaties betrekken
  • Flexibiliteit: als het niet gaat zoals het moet-dan moet het maar zoals het gaat
  • Support op allerlei manieren van allerlei mensen en organisaties
  • Professionele begeleiding bij het maken, thematiseren en analyseren van beelden en verhalen
  • Geloof dat verhalen en beelden helpen om de situatie een beetje beter te maken.
  • Een afsluitende, actiegerichte bijeenkomst

WIE DIT MOGELIJK MAAKTEN

Aan dit project werken ook mee

HOE HET BEGON

De Cellenbroeders willen mensen in benarde situaties in en rond Nijmegen bijstaan. De intentie is om specifiek ook mensen van de straat te ondersteunen. Zij merkten op dat onzeker gehuisveste vrouwen en meiden in Nijmegen weinig zichtbaar lijken en het hulpaanbod hoofdzakelijk gericht lijkt op mannen.


Wat cijfers:

  • In 2024 telde regio Gelderland-Zuid (waar Nijmegen onder valt) 323 dak- en thuisloze mensen jonger dan 27 jaar. Van alle getelde mensen is en een derde vrouw(ETHOS-telling, 2024). In Nijmegen leven (dus ook) veel meiden en jonge vrouwen zonder vaste plek om te wonen.
  • Uit onderzoek in Den Haag (Schreur, 2024), blijkt dat dakloosheid nog (te) vaak als een genderneutraal fenomeen wordt beschouwd en behandeld. Schreur toont aan dat gendereen zeer bepalende factor is in de levens en trajecten van dakloze mensen.
  • Een onderzoek van het Beelddepot toont aan dat jonge vrouwen ondervertegenwoordigdzijn in de beeldtaal van Nederlandse Journalistieke media over dak- en thuisloosheid (www.hetbeelddepot.nl).


De Cellenbroeders willen bijdragen aan het voorkomen van dakloosheid en het verbeteren van de positie van onzeker of niet gehuisveste jonge vrouwen, daarom financierden zij een groot deel van het photovoice-project. 

Carinda Jansen maakt deel uit van de Cellenbroeders en is eigenaar van buro KAN, zij is trekker van dit project en werkt hierbij nauw samen met Sara Donkers van Stichting Hear-Me.

Focusgroepen

Tijdens twee focusgroepen adviseerden vertegenwoordigers van relevante Nijmeegse organisaties en enkele vrouwen met ervaringskennis om te focussen op jonge vrouwen in en rond Nijmegen die onzeker gehuisvest zijn en/of het risico lopen dakloos te raken. Tijdens de tweede focusgroep kozen de (20) deelnemers voor een photovoice-traject. 


Onze ambitie  

Aan de hand van de foto's en de verhalen van de meiden, wilden we met hen ervaringen en hun ideeen zichtbaar maken. Dat is gelukt.

Tijdens de presentatie (hackaton met 25 deelnemers) werkten we met beleidsmedewerkers, professionals, vrijwilligers, ervaringsdeskundigen en andere betrokkenen aan perspectief voor uitdagingen waar (bijna) dakloze jonge vrouwen mee te maken hebben. 

De mobiele expositie
unsplash